fredag 30. desember 2011

Origamiboks - DT Ett Trykk

Hei.
Nå går vi snart inn i årets siste døgn og mens jeg lader batteriene for et nytt scrappeår må jeg blogge
origamiboksen jeg lagde en tutorial på i augustnummeret av Ett Trykk.

Ideen fikk jeg fra Tesa Tipsar sin stjerneeske, og jeg har fulgt denne videoen på YouTube.
Jeg ville ha lokk på esken min og fremgangsmåten finner dere nederst i dette innlegget.
 På denne boksen valgte jeg å vippe trekantene litt utover i stenfor å lime de innunder.
Boksen endrer karakter med en gang :)
Slik ser den ut uten lokk:
 For å brette selve esken trenger du et 12" x12" tosidig mønsterark, som helst ikke bør være for tykt.
Fremgangsmåte for lokket:
Skjær en bit kartong i 10 * 10 cm og preg 1,2cm inn fra hver side. Klipp slik bildet viser:


Brett og lim sammen og du får et lokk som passer inni åpningen. Test i åpningen på esken før du fortsetter. 
 Lag et panel (kartong og mønsterark) som går over kanten på lokket og et som er mindre til å sette oppå.  
 Lag 4 strimler av samme mønsterark som lokket: 1 * 16cm og bruk en liten bit kartong som skal festes i bunnen av knotten (min er 4*4cm og så punchet med hjørnepunchen)
Legg strimlene oppå hverandre og lag hull i midten og på hver ende.
 Tre strimlene på en headpin, gjerne med pynt i toppen, i midterste hull. 
Kan godt spre strimlene som bildet viser og lime de sammen ved pinnen.
 Tre endene på samme headpin, en etter en (systematisk). 
Lim de gjerne sammen.
Dytt strimlene sammen til de danner en kule, tre på den lille kartongbiten og lim.
 Bruk en tang til lage en vinkel på pinnen i underkant av kartongbiten når du vet hvordan kula skal være 
og klipp av resten av pinnen.
 Bruk 3D puter til å feste panel og knott sammen.
Lim på det lille lokket rett under det største panelet slik bildet viser.
Ferdig!!
 
Ønsker dere alle sammen en fantastisk avslutning på 2011
Klemmer, Wenche ;0)

 

6 kommentarer:

Gitte sa...

Flot boks. Tak for tutorial.

Heidi sa...

Utrolig vakker boks du har laget!
Ønsker deg et godt nytt og kreativt år :)

Linda sa...

Kjempelekker er den. Ønsker deg ei fin Nyttårsaften og eit Godt Nyttår. Klem Linda :)

Sissel sa...

Nydelig boks og kjempefin tutorial.
Brukte den du hadde i Ett Trykk, takk for flott inspirasjon.
Godt nytt år.
Klem Sissel

Tueddi Sylvia sa...

wunderschön ist die box :-)
in deutschland sagen wir :Einen guten Rutsch und alles Gute im neuen Jahr
ich hoffe du kannst es lesen denn mein englisch ist leider grottenschlecht *g*
lg Tueddi

Plony sa...

Very very nice!!!!! I follow you with great pleasure and I have even made such a beautiful box. Thanx for showing it to us!
Wish you a very happy 2012, many good wishes from me to you.
Grtz.Plony

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...