fredag 19. november 2010

Tutorial på bok/ eske.

Hei hei dere!!
Nå er min første tutorial klar og jeg håper dere skjønner forklaringene mine, med god hjelp av bilder.:0)
Siden det ikke er noen mal å oppdrive på denne boken
så har jeg laget en tutorial for hvordan jeg har gjort det. 


My first tutorial is finally written in english and I hope that you can understand my explanation.
Since there was no tutorial at the time on how to create theese lovely books, I decided to make my own.
Hele nøkkelen er å få laget boksidene.
Bestem deg først for hva du skal ha oppi boken/ esken.
Jeg har tatt utgangspunkt i 6 stk Ferrero Rocher sjokolader, nam nam!!
NB! Bildene er fra bok nr 2 og viser ikke korrekt størrelse i forhold til målene her.

The key for making this book is to create the book pages.
The book size in this tutorial is based on containing 6 pcs Ferrero Rocher chocolates.
Til rammen har jeg brukt akvarellpapir 200gr, men 180gr holder lenge.
Du trenger:
2 biter med akvarellpapir 10cm*24cm
2 biter med akvarellpapir 12cm*24cm
Alle fire bitene preges ved hver cm – til sammen 23 stk.
Preg den ene siden ved annenhver cm ( 2, 4, 6 cm osv) snu arket og preg ved 1, 3, 5cm osv.

For the frame that will be the book pages I have used  200gr aquarelle paper, but 180gr will do fine.
You will need:
2 pcs of aquarelle paper - 10cm*24cm
2 pcs of aquarelle paper - 12cm*24cm
All pieces are scored at each cm - 23 score lines in total.
At one side I score at 2, 4, 6 cm ... 22cm, turn the paper and continue scoring from 1, 3, 5cm ... 23cm
Så brettes alle delene som et trekkspill.
Ønsker du et gammelt og slitt utseende kan du behandle delene nå før de skal limes sammen.

Then you fold all the pieces as an accordian.
Ink up the edges for an aged look.
Brett sammen og gni godt over og jobb litt med papiret slik at trekkspillet blir litt rett.
Blir det for skjevt ville jeg laget en ny en.

After folding, they can be a bit lopsided so you have to squeeze them slightly in the opposite direction to correct them.
Til liming bruker jeg hurtigtørkende Panokitt lim fra Panduro.
Start med en kort del (10cm) og en lang del (12cm) og flett de sammen slik:

When I'm gluing the pieces together I use the quick drying glue - the Panokitt glue from Panduro.
Glue one long piece and one short piece together - like this:
Jeg passer på at enden av papiret peker innover

Make sure that the cutted end of the paper, at the top and bottom, is pointing inwards.


De må jobbes litt inn.
You need to ease them into place
Når du har fått flettingen på plass i 90 graders vinkel, slik....

Once you've got the braid in place at a 90 degree angel, like this...

...skal du lime bare oppe og nede – se de åpne flikene.

...put a bit of glue at the top and in the bottom.
 ♥
Jeg holder gjerne litt nærmere hjørnet når jeg påfører lim og så holder jeg over hjørnet til det er tørket. Husk å få den så vinkelrett som mulig.

Squeeze the accordian firmly, close to the corner when gluing it together.
Try to make the angle as correct as possible.
  ♥
Når du da slipper skal høyden på hjørnet passe til høyden på sjokoladen.
Det går fint å justere høyden i hjørnene litt. Prøv deg fram.

The height of corner can be adjusted a little bit to fit the height of the chocolate.
Fortsett å sette sammen side for side til det blir en ramme.

Keep gluing on the rest of the pieces - one at the time - until you have a frame.
 Da er rammen ferdig og er utgangspunktet for omslaget.
På mine bøker har jeg brukt akvarellpapir og så satt på bølgepapp eller bazill.
Bruk det du synes passer.
And when the frame is finished you can use it to measure the size you want for the book cover.
♥ 
Her er mine 2 bøker, ferdig pyntet.
 Flere bilder av bøkene mine finner du her og her!

Kom gjerne med spørsmål om noe er uklart.

Klemmer, Wenche :0)

62 kommentarer:

Gry-Beate sa...

Denne var godt forklart, kanskje til og med jeg skal prøve meg på en slik eske!!! De er knall lekre!!

;0)Gry-Beate

Astrid sa...

Woww, thank you so much for this beautiful tutorial, I realy love it !
What's the messure from the cover??

hugs Astrid

Astrid sa...

I mean sizes :)

Bodil sa...

Kjempefin forklaring :)
Jeg lagde en slik bok i går kveld :)
Ha en fin dag, klem :)

Gro sa...

Fy søren, noe så flott. Har lurt litt på hvordan du fikk til at det så ut som bok sider. Hm kanskje et prosjekt for dagen ???
Klem :o)

1000 1000 takk for at du delte denne

Andrea sa...

Thanks so lot for your tutorial!
Big hug and have a nice weekend
Andrea-Emmi41
P.S. The book is so wonderful! Love it!

Lene Aase sa...

Supert vennen, takk for at du deler:)
Klemmer:)

Jannhild sa...

Åååå tusen takk, Wenche!!
Denne må jeg ri meg over!!
Tusen takk for at du deler!!

Nyyyydelige "bøker" du har laget!!

Klem og ha en flott helg!
Jannhild

Berit sa...

aha!!! sier man når man ser hvordan det er gjort!
Tusen ♥takk for at du har laget denne - meget godt forklart!!

Nå vet jeg hva jeg skal bruke kvelden til!!

Klem

Trine Pedersen sa...

Veldig flott gjort av deg å lage denne supre tutorialen. Bøkene dine var bare så lekre.

Ha ei riktig fin helg!

Klem, Trine :)

Heidi sa...

Tusen takk Wenche!
Godt forklart dette:) Må prøve å lage en slik så fort jeg får tid.
Ha en riktig god helg, klem:)

Nina Macaulay sa...

Helt toppers tutorial Wenche :)
Sikkert ikke lett å ta bilder samtidig som man holder div ting i hendene! Bra jobba :OD
Dette må prøves en gang!

Takk for info'en.

God helg til deg og dine også snupp.

Klem Nina xx

mettepip sa...

Kjempeflott tutorial Wenche! Du er så snill som deler raust med deg av dine kreative krumspring;)
Disse er jo så utrolig flotte, og det var morsomt å se hvordan den var lagd! Hadde ikke fått med meg dette selvom jeg har sett den ene IRL;)
Ønsker deg en flotters helg!
klem fra
Mette

Pia sa...

Super flotte bøger og jeg kan fortælle at der findes en tutorial , den har været i et hollansk blad tror jeg det var og en dansk pige Sanne havde lavet "bogen" og vist den i den scrapbutik hvor jeg handler, jeg liftede den men synes ikke jeg på min blog ville vise hvordan den blev lavet da Sanne her den 27 november skal holde et kursus og hun derefter på sin blog ville lægge tutorial ind, så det var ikke fordi jeg ikke ville dele ud men hvis du forstår synes jeg ikke det var fair overfor Sanne at vise tutorial. jeg kan fortælle at den oprindelige tutorial lyder på 1-2-3 osv og så efter at have vendt papiret så score at 1/2 -1 1/2-2 altså 1/2 cm mellem folderne.Du må have en god weekend
knus Pia

Cathrine sa...

Så flott at du delte denne tutorial likevel Wenche! Nå vet jeg Også hva jeg skal bruke søndagskvelden til!

Pinklady 68 sa...

Kjempe flott tutorial!! Tusen takk:-)

Klem Laila.

scrapsylz sa...

thank you so much for sharing this tutorial. I will put this on my to-do list, it looks fabulous!

Nina Macaulay sa...

Ah så flott at du har lagt den ut igjen!!!
Da her jeg projektet forran meg :O)
Tusen Takk :O))

Klem Nina x

Hilde sa...

Jepp - den er supermegafin! Heldige meg som har fått liftet den av deg i helgen.
Flott tutorial du har laget!
Fint at du deler med deg Wenche
Klem

Hege sa...

Fy søren så fine, Wenche!!! Jeg tror du nettopp har løsnet scrappesperren min med denne tutorialen! Nå fikk jeg virkelig lyst til å lage slike bøker til jul! TUSEN TAKK!!!!!!!

Klem Hege

Carola sa...

Åh så fint! Tusen tack för tutorialen :)

Alina sa...

it looks wonderful, Wenche, thank you for the tutorial!
hugs, Alina

Randi WS sa...

Tusen takk for denne herlige tutorialen, Wenche!
Jeg har prøvd meg på en slik eske, resultatet kan du finne her:

http://hobby-for-sjelen.blogspot.com/2010/12/bokeske.html

Klemmer, Randi WS

Ann-Charlotte's blogg sa...

Ååh vad glad jag blir har länge velat prova att göra en bok/box
men inte haft någon beskrivning.
Tack snälla för denna fina tutorial, nu skall jag göra ett försök, när jag har blivit klar länkar jag till din sida! Hoppas jag klarar utmaningen ;-)
Ha en riktig härlig dag!
Kramar Ann-Charlotte

LindaSS sa...

Tusen takk for en super tutorial.. må prøve meg på denne her..

Marina sa...

Your books are absolutely gorgeous!
Thank you so much for the wonderful tutorial.

Hugs,
Marina

Camilla sa...

Här fanns det riktigt mycket fint att se på.
Lägger mig som följare till din blogg.
Kram Camilla

Turid sa...

Wenche - DU er en engel!!!!!:)
Jeg har søkt og søkt side opp og side ned - men det har vært helt umulig å finne en forklaring på disse flotte bøkene...
Men du har virkelig forklart så tydelig og flott, helt suverent,
tusen takk for at du deler!!!

Dette må blir neste prosjekt å hive seg over - dine bøker er helt
kjempelekre!!!

Tusen takk igjen - ønsker deg en riktig God Jul og Godt Nytt ÅR!!
Klemmer fra Turid

Turid sa...

Jeg signerer min navnesøster Turid over her jeg :o)
Jeg har rett og slett fått prøvd meg på slike bøker etter å ha sett oppskriften din. Jeg har lagt ut to i bloggen min, og jeg håper du synes det er greitt at jeg reklamerer for å ha lånt oppskrift av deg i det neste innlegget.
Hilsen Turid :)

Moni sa...

Vielen lieben Dank für die Anleitung..diese Bücher sind Traumhaft schön gestaltet!!

Liebe Grüsse
Moni

Kreatives von Andrea sa...

Wenche Hello!

I'm really excited about your books with the little secret compartments, which are so beautiful. What a brilliant idea ........
You made it so tasty, everything fits together so beautifully, a very big compliment from me.

Thank you also for your wonderful guide.

I also make one, and there are even more determined folgen.I have very much fun, too.

Maybe you like to you look.


Look here.


I wish you a good start in the new week, a very nice greeting from Andrea from Germany

Tina sa...

Åh, den här måste jag prova vid tillfälle. Den åker in i webbläsarens bokmärken :-D.

Anitta sa...

Wov! What a wonderful idea. I like so mush :)

Mia sa...

Tack så mycket för tutorieln!
Mycket lätt att följa, för mig som är lite trög :D ibland!
Har nu gjort sidorna & ska se om jag får klart asken idag! Lägger ut den i morgon om du vill se, då jag jobbar sent i kväll!
Tack än en gång!!!
//mia

Ann Elin sa...

Tusen takk for at du deler med oss :) Kjempefine bokesker du har laga. Dette skal jeg prøve :)
Hilsen Ann Elin

Elisabeth Skjørvold Jæger sa...

Tusen tak for flott tutorial!! har laget en slik bok i kveld! Det var moro! Og slike blir det til morsdager i år!

Maria Luisa- scrap sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Heidi sa...

Har beundret mange kortbøker, og dette var en god forklaring. Tusen takk!
Nydelige eksemplarer du viser fram.

Anneli sa...

Så flott med en oppskrift på denne flotte boken! Enkelt og lettforklart.
Etter at jeg så denne på en blogg for en god stund siden, har jeg ikke fått den ut av tankene mine. Men jeg har ikke funnet en oppskrift.. før nå!
Det eneste jeg lurer på er hvordan du har laget permen/omslaget?
Jeg antar at det er et stykke chipboard eller tykk papp som er "brettet" rundt esken.
Ha en fortsatt fin helg :)

Jessy Christopher sa...

OMG!! You are a genius!! That is such a beautiful box! Awesome keepsake!! TFS

Renée Tilbords Halden/Storbyen sa...

Kjempeflott forklaring og lekkert kort dette skal prøves i morgen på scrappetreff:)
Takk for at du deler:) klem

Irene sa...

Tusen tusen takk for flott tutorial Wenche!!! Denne må jeg bare prøve!!! Klem!!!

evelyne sa...

merci pour le tuto, j'espere réussir a le faire car j'aimes beaucoup!

Frk. Bogstad sa...

GENIALT! Eg har lurt på korleis man gjer det der. Tusen takk for ein framifrå god tutorial : D

Jorunns hobbyblogg sa...

Hei, og tusen takk for flott forklaring, tror jeg skal prøve meg på en sånn bok :-)

Jorunn

Hege sa...

Fantastisk! En super tutorial og utrolig flotte bøker!! Var bittelitt uinspirert her etter et rush med kort på bestilling, men NÅ skal her klippes, limes og stasjes! :-DDDD

Tusen takk! Bloggen din er herved lagt til i Mine favoritter!

Vintage Milly sa...

Wow, this is amazing, i love it, really beautiful, just found your blog via a friend and I love it,
big hugs,
Em.x

Bee and Dee sa...

Thank you so much for your tutorial, I have seen several on the www, and in mags but yours is very good and easy to follow. Hugs Bee

Sandrine sa...

It's a very good idea. Thanks for sharing.

Anonym sa...

I just added your website on my blogroll. I may come back later on to check out updates. Excellent information!

Anonym sa...

I just added your website on my blogroll. Really enjoyed reading through. Excellent information!

anias sa...

Thank you so much for your tutorial,
your book is beautful!!!
Greeting from Poland!

anias sa...

This is my book :)
http://karteczkowoani.blogspot.com/2011/08/w-nowej-szacie.html
Thank you again for the tutorial on book :)

♥ Yolanda ♥ sa...

Hello Wenche,
Thank you for your super clear tutorial!! I finally made one of my own. You can see it on my blog:
http://yogibear1301.blogspot.com/2011/11/congratulations-in-book.html

I will definitely make some more. Thanks again for the great idea!
Hugs Yolanda

maybritt sa...

Kjempeflott. Dette må jeg jaggu prøve.

Oksana sa...

Just beautiful!x

Izayoiri sa...

Har du noen gode forslag til hvordan jeg får dette rett når jeg har et scoaring bord med inches? Jeg sliter litt med det :)

Priscilla sa...

Thank you for the tutorial. I so want to make one and yours is beautiful.

berlykim37 sa...

can you please tell me where I can learn how to make this beautiful box in English?

Mamas Heart n Soul sa...

Hei. Nydelige bøker du har laget. :-)
Kan jeg få spørre om hva det er slags netting-greie du har under bildepynten på første boka?

Wenche sa...

Hei :)
Takk for fine ord :)
"Nettingen" er en MS punch sett.
Klem

Mamas Heart n Soul sa...

Oki, tusen takk for svar! :-)
Jeg er litt grønn på dette så jeg driver og kikker rundt for å lære.
Regner med at man får sånt punch sett på norsk nettbutikk? Må nok ta en google-runde. ;-)

Takk, igjen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...