tirsdag 5. mars 2013

Round Recessed Window - tutorial

Hei dere ♥
Da var det på tide å legge ut tutorialen jeg lagde til julenummer av Ett Trykk :)
Jeg har ikke laget noe nytt kort i den forbindelsen, men slik ser kortet ut:

Flere bilder finnes i eget innlegg
Jeg hadde lenge tenkt at jeg må prøve å lage et Recessed Window kort med et rundt vindu. Nå er det gjort og samtidig har jeg laget en trinn for trinn med noen tips underveis som jeg selv burde ha tenkt på før jeg satte i gang.
 ♥
Av utstyr trenger du skjærebrett med preger, hobbykniv/skalpell, skjærematte, trykkblyant, linjal, Cuttlebug eller annen lignende maskin – hvis du har, Spellbinders sirkel dies (begge størrelsene: Standard Circle Small og Large) – hvis du har. Alternativ er tatt med.
Kartong og mønsterpapir.

Les gjennom før du setter i gang.
Tutorial:
Målene kan endres. Mitt kort måler sammenbrettet 13 x 0,5 x 14cm.
Start med å skjære til kartongen: 13 x 28,5cm og prege ved 14cm fra begge sider. Da får du en rest i midten på 0,5cm som blir rygg eller topp på kortet.


1)
Velg en sirkel dies, min er i str 8,2cm (yttermål) fra small – settet.
Legg embossingmatten på A platen (den tykke platen) og så legger du kartongen oppå med rettsiden opp. Plasser diesen med den flate siden ned på kartongen der du vil ha den og fest med tape.


Bruk så 2stk B plater (de tynneste) oppå og kjør den gjennom Cuttlebug’en.

2)
Resultatet blir 2 pregede sirkler (avstøp fra diesen hvor pregeringene står 0,45 cm fra hverandre)

Alternativ: Bruk noe som er rundt i 2 størrelser slik at avstanden mellom pregeringene blir ca 0,5cm og bruk en pregepenn rundt gjenstandene man lager sirkler med.

3)
Bruk linjal og strek opp diagonalt som et kryss først, og så deles hver kvart i 2. Så deler du alle ”kakestykkene” igjen i 2 osv. Helt til man har fått ca 0,5cm brede ”kakestykker”. Om man ikke finner midten helt nøyaktig gjør ingen ting.
 4)
Bruk skalpell og skjær opp etter strekene en og en fra ytterst mot midten
5)
Brett inn hvert ”kakestykke” langs den ytterste pregeringen.
6)
Snu kartongen så ”kakestykkene” peker mot deg og brett hvert ”kakestykke” tilbake ved den andre pregeringen.
7)
Når ”kakestykkene” er brettet ferdig vil nok noen av spissene overlappe hverandre, så det er greit å klippe vekk 1cm av tuppene. Åpningene mellom kakestykkene kan du skjule med en tynn stripe mønsterpapir som du limer på fra forsiden og baksiden.

8)
Velg en dies som er litt større enn den du brukte til å prege med. Min er ca 8,8cm (yttermål) fra Large settet og stans ut en bit kartong. Bruk gjerne en rest hvis du skal dekke hele sirkelen med mønsterpapir.
Jeg har også stanset ut en sirkel med mønster til bruk på innsiden av kortet.
Lim inn den glattkantede sirkelen i vinduet.
9)
Da er det bare å få på mønsterpapir og annen pynt, men hvordan skal man på en grei måte få stanset ut en sirkel på riktig plass?

Her er et par mulige metoder:
Forsiden: Alternativ A eller B

A)
Når du er ferdig med å kutte og prege kartongen, før du begynner med Cuttlebug’en, skjærer du til en bit kopipapir eller skissepapir som tilsvarer størrelsen på panelet i mønsterpapir. Dette blir en mal.
Fest papirbiten på fremsiden av kartongen med litt tape og så bestemmer du deg for hvor diesen skal legges – punkt 1.
Siden papiret er såpass tynt vil jeg tro at pregingen bli god nok på kartongen.
Bruk så en sirkel dies som passer til den ytterste pregeringen og stans ut en sirkel.

B)
Skjær til et panel av kopipapir og stans ut en sirkel av kartong, lik den man festet inni vinduet. Sett på et par små gluedots eller dobbeltsidig tape på den utstansede sirkelen og legg den løst over vinduet med limet opp. Legg malen der den skal ligge og trykk forsiktig så sirkelen fester seg.
Snu malen forsiktig og legg diesen over sirkelen slik at den passer akkurat og kjør den igjennom Cuttlebug’en.

C)
Som regel blir ikke sirkelen liggende akkurat på midten så malen passer kun på en måte. Snur man malen passer den dårlig.
Skjær til 2 paneler med mønsterpapir (en til fronten og en til baksiden) og bruk malen som den er på det ene panelet til fremsiden.

Baksiden:
D)
For å bruke malen videre velger man en sirkel dies som er litt større, min måler 9,3cm (yttermål) fra Small settet, legger den over det stansede vinduet i malen. Fest diesen til malen med tape og kjør den gjennom Cuttlebug’en. Test malen på innsiden da bare en side av malen passer, men her er det litt å gå på.

Det ble mye tekst og forklaringer på slutten men håper dere skjønner hva jeg mener ;)
Flere bilder av kortet finner du  
 ♥
Lykke til!!






 
 



Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...